Színek III. Kedvencünk, a kék

A kék bolygó
Nincs az az ember, aki ne kedvelné a kék színt. Minden hatalmas, életet adó dolog kék, ami körülvesz minket, ilyen a víz, amiből nagyrészt mi is állunk, a levegő, amit belélegzünk. Nem hiába, hogy sokaknak a kedvence, mivel ez a legmegnyugtatóbb szín mind közül, egyben összekötjük a szabadság mámorító érzésével- a hatalmas kék égbolt és az óceán végtelen látványával.
A leghidegebb színárnyalatunk, a vörös ellentéte. Az hit körében a kék, a fehérrel karöltve testesíti meg a jót, az Isteni és angyali tisztaságot, míg a vörös hírhedten a gonosz, az Ördög színe és a megvetendő földi szenvedélyeké.
Sok uralkodó isteni származása jeleként hordott kék öltözéket. A kék szín imádata különösen jellemző volt az egyiptomi kultúrára, na de erre még visszatérünk. 🙂
A szimbolikában nem csupán a megnyugvást jelöli, hanem a képzelőerőt, álmokat, szürrealitást. Érdekesség, hogy a kék szín maga is kettősséget ölel magába, a feminin, női, és a masculin férfi vonásokat. Épp ezért a fent nevezettek a nőiségre utalnak, míg a férfi erényeket, az intellektust, és higgadt gondolkodást szintén a kék jellemzi.
A világoskék, mint a nappali égbolt kékje a férfiasság, az este mélykékje pedig a nőiesség szimbóluma. Ez visszavezethető a napfivér-holdnővér elnevezésekhez.
A művészeten belül nem is említem, mennyi festményen használtak kék árnyalatokat a festők, hiszen már a tájképek 99%- ában evidens, hogy a nagy területek, az ég és víz alapszíne ez.
Ezentúl adódtak speciális esetek, például Picasso kék korszaka, vagy Michael Ehrlich, kortárs, német festőművész kék árnyalatú önreflexiói. Monet tájfestményei közt is vannak kifejezetten kékes, párás hatásúak, ám ez nem csupán a tervezés eredménye. Monet szemproblémái rontottak látásán, és élete utolsó szakaszában már valóban kékesen látta a világot.
Ezenkívül fontos megemlíteni többek közt Emma Lindström, Yves Klein, Barnett Newman munkáit. Utóbbi kék alapon fehér csík című képe 10milliárd forintért kelt el. Yves Klein pedig annyira rajong a kék színért, hogy munkái csakis ebben a színben kerülnek vászonra. Jutalma egy saját kék lett, amit róla neveztek el: a Klein kék.
Picasso
     
Michael Ehrlich

       

Monet

   

Lindström

   

Klein

Newman

Kék szín hiába ilyen gyakori a világban, festék-alapanyagnak nagyon is ritka. Századokkal ezelőtt féldrágakövek őrleményéből állították elő legtöbbször, de még ma is használják ezt a módszert. Ilyen kövek a lapis lazuli és az azurit is.
Ma már persze mesterségesen is előállíthatjuk a leghíresebb kék árnyalatokat, mint az ultramarin, kobaltkék, berlini kék és az egyiptomi kék/ pompeji kék. Az ultramarin kissé lilás színezetű, az “oltre mare” kifejezésből ered, ami annyit tesz: tengeren túli.

      

Az egyiptomi kultúrára és azok kékjére visszatérve, az ottani emberek nagyon is sokat fáradoztak azon, hogy megfelelő kéket keverjenek falfestményeik számára bonyolult eljárás folytán nátronból, rézreszelékből és kovasavas földből. Az így kapott kék ma is élénk maradt. Ékszerekhez, szarkofágok, maszkok díszeként előszeretettel használtak ők is lapis lazulit, vagyis lazúrkövet.
       
Ha kedvetkaptál a kékhez, Monet Vizililiomok című képében kibontakozhatsz a FessNekiben is!

RELATED POST

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

INSTAGRAM
Megosztom
Please Add Widget from here