Rajz- a kezdők ellensége?

Ahogy ígértem, mai cikkemben az lesz az elsődleges célom, hogy eloszlassam a rajzolás területén szerzett, vagy képzelt félelmeket.
Ahogy már említettem, gyerekkoromtól kezdve imádok rajzolni, de a színekért sokáig nem rajongtam. Szerettem a formákat, az árnyékokat és a ceruzavonalakat. A portrékat, aktokat kedveltem később is a leginkább, ennek a hobbinak gyakran estek áldozatul a családtagjaim is. Már akkoriban is tisztában voltam vele, hogy kivételt képezek, de gyerekként az ember nem sokat vacilál mások félelmein. Ma annál inkább.
Nézzünk hát velük együtt szembe!
Egy kis pszichológia: Bár a színeknek van hírhedten megnyugtató hatásuk, de a rajzolás is éppúgy képes kikapcsolni a zavaró gondolatokat, mint a festés. A rajzot pszichológiai tesztként is alkalmazzák, és bár sokan ezt a gyerekekkel kapcsolják össze, felnőtteknek is léteznek hasonló tesztek, ahol kifejezetten tilos színeket használni.
Ahogy a vázlat cikkben már szót ejtettem róla, vázra, vázlatra a rajzunknak is éppúgy szüksége van, mint egy festménynek. Elsősorban erre az arányok miatt van szükség. Ezeket az arányokat, íveket, vonalakat keresik évek hosszú során át a művésziskolák gyerekei is, amikor skiccelnek.
Mérj!
Jó tipp, nem hiába szokás, hogy ceruzával, kinyújtott kézzel mérjük az adott tárgyunk hosszát, szélességét, így tudunk egy arányos skiccel indítani.
Ha ez megvan, minden más az árnyékoláson múlik. Az árnyékoktól görbül a felület és kerül térbe, lesz valósághű. A művésziskolákban éveket szentelnek az arányok, árnyékok megértésére, tanulására, erre viszonylag unalmas, de jól bevált módszer a kocka-rajzolás. Ebben az egy tárgyban minden megvan ahhoz, hogy az alap árnyékolási, vázlatozási technikákat elsajátítsd, emellett a perspektíva megértésére is tökéletes.

Az alapok után pedig nyugodtan belevetheted magad a bonyolultabb formák közé. Ajánlott a drapéria, csendélet után foglalkozni csupán a portré, akt rajzokkal, mivel azokban már az összes izgalmasabb görbület, fény-árnyék hatás jelen van.

 

Satírozz!
Az árnyékolás, tehát a satírozás valójában kis vonalkákból áll össze, és az árnyék sötétségét is ezeknek a tömöttsége adja meg. A hunyorítás puritán technikája itt is működik, így nagyon egyszerű az árnyékokat a megfelelő helyen és sötétségűnek visszaadni.
A fény általában maga a lap fehérje, de ha a lapod kissé barnás, egy fehér ceruza is remek választás!
Az árnyékolásban sokat segíthet, ha a ceruzát kissé dőlten használod, főként a lapjával, nem a hegyével dolgozol.

Tipp: Elsőre sose fotóról másolj! Rendezz össze házilag egy apró csendéletet egy almával, gyűrt terítővel, de még szimplán egy pohár is megteszi. Fontos, hogy körbe tudd járni, közelebbről is megfigyelni a részleteket. Ugyanez portréval is igaz. Ha találsz megfelelő önkéntest, nagyobb esélyed van elkapni egy cseppet a lelkéből, hangulatából a rajzon keresztül, ami egyből élettel telivé varázsolja a művedet!
Ha pedig bátorságot merítenél, várunk szeretettel a FessNeki Októberben induló 4 alkalmas tanfolyamára, ahol a rajz alapjaitól egészen a festményig eljutunk. Garantáltan nem félsz majd többet ceruzát vagy ecsetet ragadni!
Végül, de nem utolsó sorban kukkancsunk bele a rajzművészet néhány remekművébe! Inspirálódni ér!
Hokusai, a japán rajz mestere

Zichy Mihály, akinek illusztrációin túl hírhedten sok szexuális töltetű rajza ismert

Albrecht Dürer ceruzarajzai méltán híresek

A hiperrealista Diego Fazio rajzai mintha fotók lennének

 


RELATED POST

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

INSTAGRAM
Megosztom
Please Add Widget from here