READING

Festők és múzsák- lélek a vászon mögött I.

Festők és múzsák- lélek a vászon mögött I.

Nem újdonság, ha a festőkkel kapcsolatban a múzsákat is megemlítjük.
Minden művészetnek van tárgya, ihletője, ami miatt a téma jelentést, sajátos légkört kap. Sok esetben vitatott a múzsa szerepe. Lehet csupán forrása az ihletnek, úgymond az érzést, hangulatot közvetítő személy (általában a szerelemé), de lehet több, ötletadó, tanácsadó, vagy művésztárs is. Sok esetben a múzsa egyenlő magával a művésszel, hisz nem kevesebbet ad bele az alkotás folyamatába, mint maga a létrehozó.
Bonyolult kérdések ezek, minthogy a kapcsolatok is bonyolultak. Nem is kicsit. Hipotézisekkel, pletykákkal és komoly tényekkel átszőtt történetek ezek, két ember viszonyáról, amiből, -lehet boldog vagy borzalmas-, minden alkalommal remekművek születtek.
Nézzük csak!
Da Vinci ördöge
Leonardo Da Vinci és festőinasa kapcsolata szintén nem bizonyított tény, ámde nem kérdéses, hogy fontos volt a festő számára, hiszen halálakor többek között leghíresebb festményét, a Mona Lisát is ráhagyta. Gian Giacomo Caprotti da Oreno (becenevén Salai– ördög) Leonardo sok festményének modellje és múzsája volt, és nem kevés vázlaton is az ő portréját láthatjuk. A lent látható képeken ő a modellje keresztelő Szent Jánosnak, sőt sokak a Mona Lisa hírhedt mosolyát is neki tulajdonítják.
Salai sokszor meglopta mesterét, hogy hiúságának hódoljon, és nem kevés drága holmit vásárolt magának. Minden bizonnyal a kisördög nem egyszer túl messzire ment az ilyesfajta csínytevésekben, míg végül Da Vinci új inast fogadott maga mellé, Salai pedig a megaláztatást elkerülvén végleg hazautazott.

Megtört múzsák
Három híres festőről is elhíresült, hogy múzsa-feleségeik nem csupán ihletadóik, hanem áldozataik is voltak. Pablo Picasso Dora Maar-ral való kapcsolata például nem kevés alkotásának ihletője volt. Picasso híres volt megannyi viszonyáról, ámde később derült csak ki, hogy szadista szerető hírében is állt, így esett, hogy sokszor ájulásig verte szerelmét, Dorát. Ezután nem is csoda, hogy a róla készült Síró nő című festmény is egész más megvilágításba kerül.

Modigliani is hasonlóan kedvesen bánt feleségével,  Jeanne Hébuterne-nel, aki élete végéig hűen tűrte férje bántalmazásait. Az amúgy is heves románc végül tragédiába fulladt, Modigliani halála után Jeanne levetette magát az ablakból.

Végül Salvador Dalí, -akin talán meg sem lepődünk-, feltehetően szintén sokszor bántalmazta feleségét, Galát, aki rajta kívül még meglepően sok művészt ihletett meg, többek közt Max Ernst festőművészt, és Paul Éluard költőt.

Gyilkos tehetség
Czigány Dezsőnek, a Nyolcak egyik tagjának múzsáival való kapcsolatai mind rejtélyes, véres véget értek. Első feleségét, Trebiczky Máriát pisztollyal a kezében találták meg holtan, míg második felesége titokzatos körülmények között öngyilkos lett. Sokan már ekkor meg voltak bizonyosodva afelől, hogy a festő a tettes, mégis megúszta a történteket. Egyik éjjel lelőtt egy csavargót az utcán, de végül azt is önvédelemként könyvelte el a bíróság. Harmadszorra nősült újra Szilasi Borbálával, akivel több mint 20 évig éltek együtt, egészen 1937 szilveszteréig, mikoris a férfi ismét megtöltötte revolverét, végzett unokájával, lányával, és feleségével, majd öngyilkos lett. Tettére utolsó levelében annyi magyarázatot adott, miszerint lánya és unokája élete amúgy is kilátástalan lett volna.

Láthattuk tehát a múzsák és festők kapcsolatának viharos, és vérfagyasztó oldalát is, de ideje, hogy áttérjünk a puszta szenvedély felett álló igaz szerelemre is. Ne hagyjátok ki a Festők és múzsák- lélek a vászon mögött második, befejező részét sem!

 


RELATED POST

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

INSTAGRAM
Megosztom
Please Add Widget from here