READING

Csigavonalban – a Szecesszió felé

Csigavonalban – a Szecesszió felé

Manapság, miközben sétálunk az utcán a megannyi üvegpalota és minimalista kockaház között, szinte ünnepi látvány egy-egy régies romos ház, vagy díszített oromzat. Nem szereti-e mindenki a borostyánnal benőtt kedves falakat, a művészi kidolgozást? Ha van, ami remekmű, az építészetben, és azon belül a 19 század végén biztosan megtaláljuk. Van valami érzéki a hajlított ívekben, valami mesebeli a kovácsoltvas kapukban és csigavonalakban. A lehető legszebb, amit ember alkotott a szecesszió maga.
Csiga-biga gyere ki!
Maga a kifejezés kivonulást jelent, bővebben elszakadást a korabeli akadémikus stílustól illetve az újra és újra lejátszódó önismétlés, -mint a neogótika, neoreneszánsz, neobarokk, – ellen. Fő álláspontja a természethez való visszatérés volt. A szecesszió formái ívesek, gömbölydedek, lágyak, kerülik a szögleteket, merev körvonalakat, amelyek a valóságban kevésbé fellelhetőek. A szecessziós épületek és berendezési tárgyak a legjobb példák minderre, főleg Antoni Gaudí és Victor Horta kezéből:
       
Ugyanez a finom vonalvezetés köszön vissza az irányzat festményeiben is. Legfontosabb képviselői egyben az avantgard előhírnökei is voltak, ma a négy talán legnevesebb alkotásaival találkozhatunk. 
Klimt és az arany
   
    
 
Mucha szirénei
   
Jan Toorop látomásai
 
       
Aubrey Beardsley, az illusztrátor
      
Könnyű még nézve is belegabalyodni a szecesszió ívei közé, ugye? Alkotni sokkal jobbmárciusban egyre több szecessziós festmény vár titeket a FessNekiben is, Mucha és Klimt művei közül! 🙂

 


RELATED POST

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

INSTAGRAM
Megosztom
Please Add Widget from here